Saturday, August 04, 2012

Untuk saudaraku Muslimat.

Dont judge a book by it cover adalah sangat tidak sesuai untuk membalas hujah kepada seruan menutup aurat.Kerana buku yang baik dan disayangi pemiliknya akan disampul dengan baik dan diletakkan ditempat yang paling special.Tak percaya pergi tanya pemilik buku.Jadi perempuan yang baik dan beriman Allah suruh tutup perhiasan dan aurat dan labuhkan tudung hingga kedada nescaya kamu semua akan disayangi Allah dan Allah letakkan kamu semua muslimat ditempat yang paling baik. Yer, memang tak boleh nak judge buku melalui kulitnya.Kekadang kulitnya entah apa-apa tapi isi dalamnya penuh dengan ilmu.Kekadang isi kulit gempaq tapi isi dalam entah apa-apa.Ada juga saya terkena beberapa kali apabila membeli buku.Bila dah terkena tu saya redha jer lah lain kali saya kena berhati-hati. Tetapi ada beberapa situasi yang saya saya rasa relevan.Biasanya buku yang baik mereka akan sampulkan dengan plastik dan kita dilarang membukanya.Yang boleh baca pun sinopsisnya jer.Mahalkan.Dan biasanya diletakkan diruangan Must Read.Begitulah tingginya nilai sebuah buku memang kena sampul lah kalau nak jadi rebutan. Attitude saya pulak buku yang baik kulitnya dan bagus isi dalamnya akan saya sampul elok-elok supaya warna dan kalernya akan kekal.Tidak lah nanti bila kulit dah tak cantik orang suka-suki buang buku saya tu.Bila disampul maka orang akan kata mesti buku ni bagus sebab tu owner dia sampul baik-baik dan letak ditempat yang baik.Kalau la saya sepah-sepahkan dengan tak bersampulnya dan tidak berkulitnya pasti orang akan pandang remeh dan hina.Kecuali kepada pencinta buku tapi nak cari pencinta buku daripada 10 manusia mungkin takda.Tengok saja la majalan-majalah di klinik tu atau di mana-mana lah teruk rupanya.Orang selak-selak jerk.Nampak tak bernilai. Ok lah rasanya faham kot.Kita sendiri yang meletak nilai diri kita pada pandangan Allah.Kalau rasa nak letak nilai pada pandangan manusia silakan tapi jangan menyesal lak bila ianya tidak kekal malah mengundang padah.Cari la redha Allah supaya Allah redha dengan kita seterusnya pasti manusia akan redha dengan kita.Itu pasti. Assalamualaikum..

No comments: