Monday, December 26, 2005

Welcome 2006

Assalamualaikum wbt.................

>Andai kata ada perkara yang belum terlaksana pada tahun ini jangan lah bermimpi untuk menunai kan nya pada tahun ini..sebab nya hanya tinggal beberapa hari sajer lagi untuk kita meninggal kan helaian kalendar 2005.

>Terlalu banyak perkara yang tidak dapat wa laku kan pada tahun ini.Andai kata wa mampu untuk membawa nya ke tahun hadapan,alhamdulillah.Andai nya tidak mampu akan wa campak kan ke lautt....

>Apa yang penting ialah jalan dan terus jalan...

>wa berdoa semoga allah tabah kan hati wa...jadi kan hati wa ni hati orang yang redha dengan segala ujian..

Buat kengkawan..

>Ecah yang baru bertunang...Tahniah semoga bertemu jodoh dan berbahagia dunia dan akhirat..

>Che`ah...Semoga tabah dalam menghadapi dugaan hidup..Terus kan mengikut landasan yang lurus...nescaya destinasi nya ialah kebahagian abadi..Allah itu maha mendengar dan maha melihat...

>En malik...Insyaallah cinta itu akan datang dengan sendiri nya...ahahahah..sabar jer lah...

>Ramai lagi kawan-kawan sebenarnya tapi mereka semua offline...tulis kat sini pun bukan diaorang leh baca...wa cuma mendoa kan kebahagiaan u all dunia dan akhirat...ingat..landasan yang lurus itu..

Last but not least....

>Safina....Terima kasih yang tak terhingga atas segala pengorbanan yang telah di laku kan...insyaallah segala nya akan terlaksana..nanti kan hari bahagia kita..love u so much....

SELAMAT TINGGAL 2005.............SELAMAT DATANG 2006...........................................................

wallahualam...............................................................to be continue................................................

Wednesday, December 07, 2005

Come back!!

7th Dec 2005



British can be wrong

I refer to the letter by Paul Soh (Nov 10) on the use of “departmental store”.
I agree with him that technical terms or words that are part of company names need not be found in the dictionary. Otherwise, we would be questioning the correctness of names like Malayan Banking Berhad, Philip Morris Companies, Inc, etc.
However, it is naive to assume that just because the British use “departmental store” in Britain, we can blindly say they are correct and therefore we should not be questioning “the English on their use of English”.
That is like saying the English are the best in football now just because they invented the game of football.
Let us not forget that the people running these department stores in Britain are not English professors/experts. They are probably too busy competing with each other to survive to bother about using the right term and worry about whether the world is watching their use of it.
There are English who are less proficient in English than non-English just as there are Chinese who are less proficient in Mandarin than non-Chinese or Malays who are less proficient in Malay than non-Malays.
In this modern era, English is a global and evolving language and is no longer the sole province of the British. In our efforts to excel in the English language, let us take the objective approach and discard our traditional colonial mindset. – J. Tan
Check the dictionaries
With reference to the comments on my remarks on “departmental store” by Paul Soh (Nov 10), I would like to say that I have shopped in the giant stores Harrods and Selfridges in London, and in other stores in England, Australia and the US, in which originated the term “department store”. In none of these countries did I come across either in speech or in print the term “departmental store”. It was always “department store”.
Furthermore, the Concise Oxford Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Reader’s Digest Great Dictionary of the English Language, Roget’s Thesaurus and Collins Thesaurus in A-Z Form all without exception present the term “department store”.
Readers may verify what I have stated by checking these British publications or other authoritative English dictionaries.
If I am wrong, I am in darned good company.

Sunday, October 16, 2005

Ramadhan Al-Mubarak

Assalmualaikum wbt....

Masih belum terlambat untuk wa mengucap kan selamat menyambut bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan ini.Semoga di bulan ini kit memperganda kan amalan kita.Insyaallah.Yang mana terkurang di bulan-bulan lain tu kita tambah kan lah di bulan Ramadhan supaya bulan ini menjadi pemangkin kepada kemajuan iman kita di masa akan datang.Insyaallah.Suka wa mengingat kan diri wa sendiri,bahawa dunia ini tumpangan sementara dan akhirat jua lah tempat kekal abadi.allahu akbar.

Terlalu lama rasa nya wa tidak menaip di blogger ni.Terlalu banyak peristiwa yang wa lalui selama wa tidak menaip di sini.Diam wa kerana ingin mengisi kekosongan yang ada dalam diri ini.Mengkaji diri sendiri.Apakah kah yang kurang pada manusia yang daif seperti wa ini.Sedikit sebanyak wa mengenali sserba sedikit diri wa sendiri.Tetapi terlalu banyak lagi yang perlu wa kaji pasal diri wa sendiri.Suka wa ingat kan diri wa dan rakan-rakan sekalian.Kita ingat kita sudah kenal akan diri kita,tapi mungkin kita silap menilai akan diri kita.Mungkin kita belum kenal akan diri kita.Yer,masakah kita semua tidak tau akan nama kita kan?Tapi adakah hanya mengetahui nama kita sendiri kita sudah arif akan diri kita ini?Tepuk dada tanya iman.allahu akbar.

Di sini ingin wa mengucap kan terima kasih yang tidak terhingga buat teman,sahabat merangkap buah hati pengarang jantung wa yang satu ni,Safina.Terima kasih di atas kasih sayang anda.Terima kasih atas keikhlasan anda.walaupun diri ini terlalu daif untuk menilai kasih sayang mu tapi percaya lah cinta dan kasih sayang ku hanya untuk mu.Maaf andai nya selama ini Aku seakan tidak menghargai tetapi peristiwa itu mengajar aku erti sebuah keperluan .Terima kasih sekali lagi sayang.Subhanallah.

Wa seperti biasa.Masih di tempat lama.Seperti dulu mungkin ada perubahan itu dan ini tetapi wa masih Aman yang dulu cuba membuat yang terbaik untuk semua orang tetapi wa sedar sejauh mana tahap kemampuan wa yang sebenar nya.Yang sebenar nya wa tak mampu.Tak mampu untuk membuat yang terbaik tetapi wa cuba.Andainya wa jatuh,tolong wa bangun.Andai wa buta tolong pimpin kan.Allahu akbar.

Ok lah,wa undur diri buat seketika,insyaallah di lain hari dan di lain masa kita berjumpa lagi.

Wallahualam.......................

Friday, August 12, 2005

Pandangan Dan Pendapat Wa

-Adakala wa rasa hidup ini tidak sesusah mana sebenarnya.........
-adakala wa tertanya untuk apa wa di jadi kan di dunia ini...tidak lain dah tidak bukan adalah untuk beribadah kepada allah s.w.t
-adakala nya hati ini lebih kepada kearah yang tak tentu arah.....
-hati tidak tahu hendak kemana..hilang arah...
-padahal kalau hendak di fikir kan pada asas kejadian memang tidak sukar...begitu lah ujian dunia..adakala membuat manusia alpa pada dasar nya...
-Bila di selidiki memang sukar hidup didunia ini...kerana kekadang kita terlupa bahawa kita ini hanya la tetamu sahaja....entah bila masa kita akan di halau keluar dari atas bumi dan bersemadi la kita di bawah bumi.....Bila di tanya nanti..apa kah kamu yang meninggal kan dunia atau dunia kah yang meninggal kan kamu....
-Bila wa musahabah diri....terlalu banyak kesilapan yang telah wa buat...yang telah wa langgar...wa cuba untuk mengikis rasa sombong..rasa bongkak..rasa riak...rasa ego dalam diri...tapi adakala wa tewas dengan bujukan syaitan...
-wa ingin mencari rasa rendah diri..rendah diri bukan merendah kan diri...wa ingin cari rasa itu...tapi hingga sekarang wa masih tidak jumpa...wa tak ingin sombong di atas muka bumi ini..wa juga tak mau orang menggelar kan wa sombong..tak kira la sudah kenal atau belum kenal...
-terlalu sukar....adakala untuk membuat orang faham memang sesuatu yang akan membuat kan diri kita semakin tidak faham...apa kah kepingin manusia itu sama saja atau ada tara beza nya...
-mengata kan orang seperti itu..dan mengatakan orang seperti ini....apakah wa sudah cukup sempurna...?wa tanya pada diri wa sendiri..kekadang wa malu....
-tapi kekadang wa rasa marah bila manusia ini tidak faham dan terlalu banyak alasan...alasan dan terus alasan....seperti wa juga...mencari alasan dan alasan..mencari kenapa dan mengapa...kenapa harus begitu?
-Terlalu sukar merungkai....
-menyangkal sesuatu yang salah adalah senang....tapi wa juga di kata kan ingin hendak menang saja.....
-Imam Al Ghazalie pernah tanya anak murid nya....apa kah benda di duni ini yang paling tajam...di jawab nya anak murid nya secara serentak "pedang".."memang betul pedang itu tajam,tapi lebih tajam adalah lidah,kerana lidah boleh membuat kan hati dan perasaan manusia akan terguris,kata imam Al-Ghazalie....
-lidah memang la merbahaya....kata pepatah melayu pulak..kerana pulut santan terasa,kerana mulut badan binasa...terlajak perahu boleh di undur,terlajak kata buruk padah nya....makan boleh sebarang makan,cakap jangan sebarang cakap....cakap siang pandang-pandang,cakap malam dengar-dengar.....
-wa tahu wa banyak buat silap...wa memperbaiki mana yang rosak...wa tambah mana yang kurang...adakala orang yang membentuk wa......
-ibarat kata cerdik pandai..berkawan ngan penjual minyak wangi maka secara tak langsung kita akan wangi...berkawan ngan tukang besi sedikit sebanyak kita akan dapat kotor nya...
-wa ingin sekali meminta maaf pada orang yang telah sakit hati ngan wa...kekadang kata-kata wa mengguris hati,perasaan..dan memang nya wa tak sengaja...dan wa ingin menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf...
-wa hanya insan biasa....selalu membuat kesilapan....dan pada allah jua la wa bertaubat...tiada apa yang lebih penting selain mendapat keredhaan allah....

wallahualam..........................................................................................

Bingung.............

Bingung.............

-kehilangan akal..tidak tahu apa yang hendak di buat...gugup...

-hari ni hari jumaat....

-hari berlaku nya kiamat atau hari pembalasan....

-Wahai orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu (ke masjid) untuk mengingati Allah dan tinggalkanlah berjual-beli; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. surah jumaah ayat 9...

-Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi, dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatkanlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya di dunia dan di akhirat. surah jumaah ayat 10...

-wallahualam...............................................................................................

Monday, August 08, 2005



ISTIDRAJ



> >> >> >> > Minggu lepas, kawan seofis Fendi tanya "Kenapa kadang kala kita lihat seseorg insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran?".So Fendi pun jawablah yang kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd seseorg individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu. Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya jadi sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi jika individu itu masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan kemurkaan Ar-Rahman . Teringat juga Fendi pd satu penjelasan ustazah sekolah rendah dulu. Ada member tanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada kita .Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat , kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd yg Esa . Tup-tup dpt pula artikel ni drp seorg rakan. A very relevant and interesting article. Semoga Allah beratkan timbangan ibadah kita drp> > timbangan dosa di Pdg Mahsyar nanti. InsyaAllah..> >> >> >> >

Apakah dia istidraj itu?

> >> >> >> > Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj. Rasullulah s.a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala> > memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT ."(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi) Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka. Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam . Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak,dia boleh hidup kaya dan mewah. Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka Rasullulah s.a.w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah. Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya . Rasullulah s.a.w bers! abda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul ├ŽIbad) Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt. Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati,namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia. Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong d! engan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya. Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya,jangan sangka betul,maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah. Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya? Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj. Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan. Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari. Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wednesday, August 03, 2005

Dari hari ke hari

-hey hey hey.....jerebu!!!!!
-masuk awal wa hari ni....
-lom breakfast lagi.....
-wa harap semua kengkawan wa sihat walfiat...
-tak da isu ke..?
-tak da la..
-tak da idea nak taip apa..
-ermm tu lah...
-lain kali la ek...besok ke lusa ke...mana tau ada isu..
-isu Ap...
-tak mau la itu orang pandai punya keje...
-pandai apa?
-pandai lah..pandai mengampu pandai melobi..pandai serba serbi lah
-AP permit import ke AP Ayah Pin?
-Sama jer dua-dua berita penyelewangan...
-wallahualam........................................................................................

Friday, July 29, 2005

Lesu

-11 pagi...lesu istilah kamus dewan bermaksud lemah atau tidak cergas....wa rasa lesu...tak tau kenapa...

-kebosanan melampau

-memerlukan langkah pertama sekali lagi yang wa rasa entah bila akan muncul..

-tak tau nak buat apa...masih tercari-cari..

-otak yang dahaga kan maklumat...dan kegagalan untuk mengekal kan maklumat dalam kepala..

-merancang sesuatu...gagal di tengah pertengahan nya..lumrah...

-Adat orang mengail kalau ikan terlepas tentu lah besar...perumpaan orang yang berusaha...

-Ke timur ke barat ke selatan....tak tentu arah...

-adat pasang berturun naik

wallahualam..............................................................................................

Friday, July 22, 2005

Permandangan baru.....citarasa baru...

Malam kul 7.50 petang....wa telah menukar kulit blogger wa.yang mana memberi kan wa semangat baru untuk menaip..biasa la benda baru lah kata kan...memang seronok mata memandang....kekadang hidup kita perlu kan sesuatu pembaharuan..tapi tak semua benda kita boleh tukar yang baru...salah satu contoh nya awek...jangan sesekali nak cuba cari atau tukar yang baru..buruk padah nya...

wa jugak nak tukar cara penulisan daripada format karangan kepada bentuk lain lak....ok lah..kita start dari sini...

-suka dan tak suka.....sememang nya dua perkara yang berbeza...suka dalam kamus dewan bermaksud girang dalam hati...atau pada wa di terima dalam keadaan girang...tidak suka pulak bermaksud tidak girang...atau pernolakan...itu definasi nya lah...

Anak Cina anak Yahudi,
Minum arak berpeti-peti;
Sejak bunga dipagar besi,
Kumbang di luar menghempas diri.

-wa selit kan pantun sikit boleh..pantun ni wa amik kat lama web dewan bahasa dan pustaka...jgn di saman wa sudah la....

-Dan wa rasa cukup la setakat ini dulu...nanti-nanti wa sambung....

wallahuaalam................................................................

Wednesday, July 20, 2005

kawan dan sahabat....

Kalau nak menilai seseorang kita kena tengok sapa kah kawan nya....kawan ibarat cermin....tapi ada jugak kawan yang ibarat bayang-bayang sentiasa mengekori bila ada cahaya matahari tapi akan hilang entah kemana bila kita berada dalam keadaan gelap....bertapa susah nya nak mencari kawan yang bernama sahabat...kalau orang tanya wa..sapa kah sahabat...gua ada sorang sahabat...sahabat yang gua percaya dia akan tolong wa dalam apa jua keadaan....tapi wa tak tau..kalau dia dah tak sayang gua lagi dia nak tolong ke tidak...bergantung pada keadaan jugak kot...kalau dia dah benci wa takkan dia nak tolong wa kan...sapa lagi sahabat gua sekang...awek gua..merangkap segala segalanya....kata orang kalau nak sayang orang kita kena sayang diri kita sendiri...kalau nak suruh orang baik pada kita,kita kena buat baik pada orang...kalau nak suruh orang hormat kita,kita kena hormat pada orang dulu...segala-segala nya bergantung pada diri kita sendiri kan...tepuk dada tanya iman...kerana setiap sesuatu bergantung pada niat.....dan di ikuti dengan perbuatan...kita sebagai manusia tidak boleh nak menilai keikhlasan manusia lain...adakala keikhlasan itu di salah tafsir...adalah kala pertolongan itu ada makna...baik ada makna..(macam dalam filem p.ramlee tu)....sebab itu setiap apa yang kita nak buat itu kita niat kan lillahi taala..buat benda yang baik laa..benda yang tak baik jgn niat kerana allah taala..salah besar tu...kalau boleh jgn buat benda yang tak baik...kalau terbuat cepat-cepat la bertaubat....kerana kita ni manusia punya nafsu..lepas tu iblis dan syaitan banyak tak sudah-sudah nak menggoda manusia...dah tu akal dan iman tak kuat..macam mana nak lawan dengan depa..depa dah berpengalaman dalam bab-bab menggoda nih....guna kan lah akal sebaik-baik nya untuk menangkis segala godaan...

wallahualam.............................................................................................................................................

Friday, July 15, 2005

kebiasaan

Biasa-biasa jer...takda yang luar biasa...mencari dan tercari-cari..itu lah yang akan berlaku sepanjang perjalanan menuju ke alam kekal....pada wa selagi kita mencari selagi itu kita rasa kehilangan..selagi di cari selagi itu banyak yang kurang..so guna kan la pencarian itu pada landasan yang betul...jangan guna pencarian itu ke landasan yang salah...hari ni hari jumaat...penghulu segala hari..khutbah jumaat tadi mengisah kan para remaja..remaja hari ini...khatib menyoal di mana letak nya remaja kita...adakah berjuang atau berjihad dalam agama...atau remaja-remaja lalai dengan hiburan-hiburan yang ada sekarang nih..apakah peranan2 pihak-pihak berkuasa untuk memasti kan remaja-remaja di malaysia ni gagah perkasa untuk mempertahan kan agama nusa dan bangsa...itu kita kena tengok apa yang ada di depan mata...dalam memperkata kan isu remaja nih memang rumit tapi kalau di halusi ia nya boleh di selesai..wa percaya semua orang melalui alam remaja....dan tahu bagaimana perasaan menjadi remaja...jiwa segar...segala-segala nya nampak indah...segala nya nampak baru dan harus di cuba...itu lah remaja..tak kira sapa orang itu jiwa remaja adalah sama saja...indah nya zaman remaja memang tak dapat nak gambar kan...itu la remaja..aktif,kreatif dan perlu kan dorongan dan panduan....wa percaya orang-orang atas tahu buat kerja....

ok lah cukup setakat ni...nanti story lagi....wallahualam....

Monday, July 11, 2005

RENTETAN peristiwa

assalamualaikum wbt..wa ucap kan pada semua....ops dah tgh hari dah..terlalu cepat masa berlalu..(bagi orang yang menghargai masa)...bagi orang yang tak menghargai masa pada mereka masa itu lambat berlalu..sesungguh nya mereka dalam keadaan rugi...walau apa pun masa itu tidak akan menunggu kita walau sesaat pun..dan masa itu tidak mungkin mungkir janji..dan jugak tidak menipu..

Baiklah..di sini wa rasa nak bercerita sikit tentang wa..ada apa ngan wa...adalah bagi orang yang nampak..bagi orang yang tak nampak mungkin tak da apa...tapi gua sendiri pun tak nampak wa ada apa...ahahaha...tak da lah!!! wa nak bercerita pasal konsert hari tu kat istana budaya..Paparock punya konsert....apa yang boleh wa kata tentang konsert tu...sungguh klasik...peristiwa yang tak boleh wa lupa kan dalam hidup wa...dari segi barisan pemuzik nya serta pengisian konsert itu sendiri..walaupun pada hakikat nya ramai yang tidak senang bila seorang penyanyi rock dapat peluang untuk membuat konsert di sebuah istana...bukan senang beb...ok wa cerita dari bermula konsert..gua pergi ngan member kamceng gua biasa la kawan rock sehati sejiwa gua..(zerud)..bila tirai di buka jer ramli sarip duduk seorang dan pentas di belakang turun bersama-sama ngan pemuzik-pemuzik yang tidak asing bagi wa kerna wa biasa tgk show mereka...pembukaan memang best..wa rasa teruja..dan macam biasa la gamat istana budaya dengan pekikan dan tepukan..Man kidal,Brader Tom,Hamid BDB,Aji dan ramai lagi pemuzik iringan pada malam itu...memang hebat-hebat...wa rasa tiket yang wa bayar tu berbaloi laa...tak ralat...kalau macam ni punya acara lah sebulan sekali wa pergi pun tak per..

ok lah malas wa nak taip...tetiba jerrr..wallahualam.

Thursday, July 07, 2005

hari ni hari khamis

Semua orang tau hari ni hari khamis..wa pun tau hari ni hari khamis...apa yang menarik nya hari ni...tak da apa yang menarik kalau wa sendiri yang tak mencipta sesuatu yang menarik untuk hari ni..terpulang pada wa sendiri untuk membuat hari khamis wa hari ni jadi menarik..di luar sana wa percaya ada orang gembira ada orang ketawa ada orang sedih ada orang menangis.....di luar sana juga wa percaya ada orang yang banyak duit tapi masih mencari duit dan ada juga orang yang tak da duit tapi masih tak mau mencari duit...walau apa pun cari la duit yang halal semoga hidup di restui..kalau dah banyak duit banyak kan amal jariah kerana setiap yang di kurnia kan kepada kita bukan la untuk kita seorang..mungkin ada rezeki orang lain dalam rezeki kita...kerana gua juga percaya setiap apa yang di kurnia kan adalah ujian...wallah hualam....

Friday, July 01, 2005

Selamat kembali ke alam maya

fuuuyooo..tajuk dasyat wa cakap lu...haa kannn....nasib baik wa tak letak selamat datang ke alam barzakh..ahaks...sekang wa nak buat penukaran kata diri bg `gua` kpd `wa`..wa bukan apa...hari tu komputer wa ni ada masalah..tapi sekang dh ok balik..dah repair..tapi yang apa yang tak best nya wa nya department dah ada kamera lak..itu yang wa bengang tu..dah tak leh wa nak berYM lagi ngan memember wa.wa rindu la kat mememeber YM wa yang best2 tu semua...tak per.yang penting wa tak bosan lagi..sebab dah ada internet balik..boleh la wa berbalas email ngan lu orang semua ek..itu pun kalau ada orang nak bagi wa email....

kehidupan wa sekang ni macam biasa la..walau pun di timpa ngan bermacam-macam masalah tapi tidak jadi apa...anggap itu sebagai ujian dari yang esa...bagi gua setiap musibah ada kenikmatan yang di beri pada wa,wa anggap itu sebagai ujian...hidup kena positif...walaupun ada kala wa rasa wa tak selalu pun positif..wa cuba jadi sepositif mungkin...insyaallah...menyesuai kan diri dengan dengan keadaan apa yang kita ada sekang adalah lebih baik dari membeza kan keadaan sekang dengan keadaan sebelumnya...

ok lah..wa nak mengundur diri dan belajar untuk berjalan mengundur..eheehe..joking...harap semua kengkawan wa tabah dalah menghadapi skrip kehidupan...jangan lupa peranan dan watak anda...kalau di timpa musibah anda beruntung kerana anda adalah orang yang terpilih...redha dan berterima kasih...aminnn...

Sunday, June 19, 2005

Ketandusan

Fuuhhh.....akhirnya gua berkesempatan sekali lagi mengadu hal dengan papan kekunci ni lagi..rindu benar rasa nya...tapi semesti nya tidak setiap hari gua akan mengadu dengan benda alah ni...kerana gua dan papan ini tidak seakrap dulu....macam biasa la sekali air bah sekali pasir berubah...memang dah terlalu lama jari-jemari gua tidak beramah mesra dengan papan ini...tapi hari ni alhamdulillah...ada kesempatan...

Life gua macam biasa la tak da apa yang menarik untuk di cerita kan...cuma dalam perancangan nak meninggal kan kota yang penuh cabaran dan rintangan nih...bukan mengalah tapi ingin mencuba sesuatu yang baru dan yang lebih memberi satu kepuasan dalam kehidupan..kata PaPaRock hidup tanpa perjuangan amat sangat merugi kan...So i`ve decided to berjuang...semoga apa yang gua ingin perjuangkan ni di izinkan oleh allah....

ok lah...tak nak mengadu banyak sangat...lagi pun masa memang tak menunggu sesiapa dan gua tak nak tergolong dalam golongan orang yang rugi...
kepada sahabat-sahabat jaga diri baik-baik...anda semua sentiasa di hati...
tiada ucapan penutup yang paling indah di dunia ini ..ASSALAMUALAIKUM WAROHMATULLLAHIWABARAKATUH...

Friday, April 29, 2005

its been a while

assalamualaikum wbt....

dah lama benar rasa nya gua tak menaip kat sini..bukan nya apa..bermacam-macam peristiwa yang gua lalui sepanjang penyembunyian gua dari dunia internet nih...salah satu sebab nya kat opis tu dah tak seperti dulu..entah di mana silap nya bog bos dah pasang kamera(cctv) lat kat tempat aku tu..tu lah asyik chatting jer..tu yang bos pasang kamera tu..apa nak buat..kompeni dia..kalau kompeni gua dah lama dah lingkup.....

kedua nya dugaan yang tak pernah gua jangka kan akan berlaku..abah kesayangan gua telah di serang angin ahmar...lumpuh separuh badan....membuat kan gua bertambah mengerti bahawa sakit itu tidak mengenal usia...dan bila ia mahu datang maka akan datang lah ia kepada tempat nya....itu lah dugaan hidup yang terpaksa gua tempuh..dan masa nya telah tiba untuk gua...

saat dan ketika ini gua sudah seakan tidak mampu untuk tersenyum..senyuman gua tidak semanis senyuman sebelum ini....semoga ia nya akan berakhir satu hari nanti..insyaallah...apa yang boleh gua buat..gua dan adik beradik gua yang lain akan cuba sedaya upaya untuk mengubati nya...

entah lah..gua dah tak da idea untuk menaip lagi..insyaallah kalau ada masa kita akan berjumpa lagi..buat kengkawan semua terima kasih kerana banyak membantu untuk insan yang bernama amanmakmor ni...jasa kalian allah jua yang membalas nya....wallahualam....

Tuesday, March 22, 2005

7.00 am

Jam tepat pukul 7 pagi..gua dah sampai opis hari ini awal..hari ni gua sihat..syukur alhamdulillah kerana allah memberi kemudahan untuk gua bernafas dan merasai nikmat dunia pinjaman nya ini..masya allah...Hari gua rasa segala-gala akan kembali seperti biasa...tiada gelodakan perasaan...cuma rasa rindu pada mak yang semakin menebal hingga kadang-kadang membuat kan gua seperti ingin lari dari kesibukan kerja gua untuk bersama dengan nya..tak per mak..sedikit masa lagi...bila tiba masa nya nanti akan ku kucup mu puas-puas dan memeluk mu sepuas-puas kerana rindu anak mu ini tidak tertanggung....begitu jugak abah...terasa seperti ingin membawa mu tinggal bersama ku tapi sudah pasti kemahuan ku ini tidak akan di penuhi kerana kehidupan kota ini tidak sesuai dengan iklim badan nya atau selera nya....udara di sini kotor dan berhaba..tidak seperti di kampung nyaman dan menyegar kan...mendegar kokokan ayam sudah cukup untuk mengejut kan batang tubuh di subuh hari...tak per abah..sedikit masa lagi...rindu senyuman mu dan gelak tawa mu yang menghibur kan itu...kerana pada waktu ini diri mu seperti terlalu memahami tidak seperti waktu aku kecil..kau begitu garang dan pernah juga aku merasa penangan mu...dulu bengis mu itu menjadi kan aku takut untuk mengenali mu dan adakala aku seakan benci tapi setelah aku sudah pandai mengguna kan akal ini aku sedar dan aku tahu bertapa kau sungguh memahami dan menyanyangi..terima kasih abah...dan hari ini kau penghibur di kala aku kegelisahan...memberi tunjuk ajar cukup berguna untuk bekalan di hari hadapan...

Gadis terismewa di hati...gua tahu yang lu sangat rindu sama gua...dan gua pun teramat rindu sama lu...entah bila la lagi kita akan dapat bersama seperti hari-hari lu masih menjadi warga kota ini...gua rindu kan saat seperti itu...saat-saat seperti itu takkan gua dapat bila bersama dengan orang lain....mengenali mu adalah saat terindah....tapi insyaallah kita akan berjumpa jua akhir nya...gua percaya di kejauhan ini dapat memberi ruang untuk kita mengenal diri setiap kita....semoga lu lebih kenal akan gua yang seperti pasang surut nya laut itu....

Di kesibukan rasa rindu ini di sudut ruang lain gua jugak rindu sama kawan-kawan...terutama nya yang jauh di mata...jauh meninggal kan di sini sekujur kenangan bersama nya...dan akhir nya gua terpisah jua dek kerana dunia...dulu selalu bersama seperti seakan di rencana...tapi gua percaya satu hari pasti gua dan lu akan bersama seperti dulu-dulu....kawan-kawan yang gua sayang...gua rindu sama lu orang...insyaallah kita akan berjumpa nanti...

Hari ini.....wallahualam....

Monday, March 21, 2005

Hari itu....

Hari itu entah apa yang tak kena nya.....
Tetiba hati rasa amarah......
Hari itu entah apa yang tak kena nya...
Kau ku hambur kan dengan ramuan kemarahan.....

Hari itu entah apa yang tak kena nya....
Aku yang selama ini cukup sabar....
Hari itu entah apa yang tak kena nya...
Kau terima kata-kata kurang enak dari aku...

Hari itu entah apa yang tak kena nya...
hubungan yang selama ini molek...
hari itu entah apa yang tak kena nya....
Kita jauh bagai langit dan bumi...

Tapi hari ni...
Aku menyusun sepuluh jari
Tapi hari ni..
Kemaafaan dan keampunan ku pohon....

Tapi hari ni...
Aku tak tau aku di maaf kan
tapi hari ini
aku sedar aku bersalah..

Wednesday, March 16, 2005

Hati-hati produk khinzir.........

Subhanallah....apa dah jadi ni..?bermula dari pakaian hingga la kepada makanan mereka sewenang-wenang nya mencampur kan nya dengan unsur khinzir atau babi nama glemer nya....selepas itu di jaja kan kepada umat islam di malaysia ini atas nama produk halal yang di lulus kan oleh Jakim dan di naungi oleh kerajaan malaysia yang berbangga mengaku negara malaysia ini sebuah negara islam.....bukan nak menyalah kan mereka...tetapi pengilang ni tak tahu bahasa atau pekak tuli yang khinzir tu haram bagi orang islam...nak pegang pun haram ini kan pulak nak di makan...ya allah..jangan-jangan gua ni dah termakan kot sosej tu...makan khinzir la gua....mintak-mintak di jauh kan sebab nya gua ni bukan peminat hot dog atau sosej.....hari ni gua pergi kedai pakcik jual nasi lemak tu nampak sosej pun gua dah tak berselera....kabar nya sosej yang mengandungi usus khinzir ni di jual di sebuah cafe di ikea...maka ramai lah saudara-saudara kita yang sama-sama menjamah `sosej usus khinzir ni`..kalau edisi siasat yang buat liputan mesti dah kena `apa kejadah ini semua`...`apa depa ingat malaysia ni mak bapak depa yang punya`....`sewenang wenang nya mencampur kan unsur khinzir dalam makanan`....kalau karam singh walia melapor kan dah banyak peribahasa yang dia keluar kan...misalan nya `babi merata pemimpin dok nganga`...tak pun `harap kan sosej,sosej pun campur babi`..karam singh melapor kan dari tv3.....mcm mana hati nak bersih kalau makanan yang kita makan ada unsur haram di dalam nya...na`uzubilllah...malam ni tv3 nak buat liputan menyeluruh tentang perkara ni...tengok tv malam nih...dan dah berapa lama benda ni terbiar berleluasa..dan dah berapa banyak sosej yang bercampur usus khinzir ni di makan oleh umat islam di malaysia nih...malaysia oh malaysia...gua sangka kan duduk di negara sendiri lebih senang untuk makan dan pakai tanpa was-was malang nya tidak...masih adakah `orang-orang atas` yang serius dalam menangani isu khinzir ni...jalan kan la tanggung jawab yang sebetul nya...bila pak lah dah cakap nanti baru lah nak bergerak....bila pak lah sebut islam hadhari semua orang nak sebut pasal tu..tapi apa yang depa paham pun tak tahu laa...jeslina hashim pulak nak suruh keluar kan garis panduan berpakaian untuk wanita islam di malaysia....jeslina ni betul2 buat lawak la..apa ingat dalam filem aku kaya ke....takkan la tak tau lagi pakaian wanita islam tu macam mana... !@!#@$$#%# betul jeslina ni...lepas tu nak wujud kan jawatan kuasa untuk memantau jabatan agama pulak.....malaysia oh malaysia..wallahualam....

Tuesday, March 08, 2005

Pada Mata Aman

Pada mata Aman dunia ini ada dua
Kerana mata Aman juga ada dua
Perlu yang kanan dan Perlu juga yang kiri
Tapi pernah mata Aman nampak mata orang itu ada yang kiri saja
Tuhan kenapa jadi begitu?
Pada mata Aman itu untung dari tak da kedua-dua nya
Pada mata Aman cukup sempurna jika ada kiri tapi nampak kedua-kedua
Dari ada mata pada zahir nya tapi buta pada Ruh nya
Pada mata Aman cukup sempurna kehitaman nya
Bersyukur pada yang ada
Tapi pernah mata Aman nampak orang itu hijau mata nya
Mungkin semula jadi
Mungkin juga

Thursday, March 03, 2005

seperti dulu-dulu

Tak ada apa yang membimbang lagi pada hari ni..gua bernafas keadaan yang nyaman..selepas asap-asap tebal di nyah kan oleh hujan rahmat dari allah....doa-doa rakyat malaysia masih lagi sudi di dengar oleh nya.....dan hari ni sinar mentari menyimbah bumi....gua baca paper tadi muka hadapan nya gambar dua buah kereta `malaysia` remuk terbabit dalam accident....dua guru mati..seorang mati di tempat kejadian dan seorang mati di hospital....murid-murid ada yang cedera parah dan ada yang cedera ringan....gua terpikir selama ni kemalangan yang berlaku boleh di elak kan atau pun tidak...atau pun lebih kepada ajal dan maut itu sendiri dan kalau dah sudah ajal nya naik basikal pun maut juga...tapi gua juga terfikir kita di suruh berusaha untuk mengelak nya..itu dialog gua ngan diri gua sendiri laa...dan satu lagi faktor mungkin kah kereta malaysia itu sendiri yang menjadi punca kepada kemalangan ini...boleh jadi juga....tapi itu andaian gua yang ada pro and kontra nya....jadi pada masa sekarang ini jalan raya juga menjadi peyumbang kepada maut....jadi jalan raya adalah seangkatan dengan kanser dan penyakit-penyakit yang lain.....jadi kepada pengguna-pengguna jalan raya sebelum menaiki kenderaan tu bawa-bawa la baca doa menaiki kenderaan,mengucap tak pun paling kurang pun baca la bismillahirrahmanirrahim semoga kita tak mati dalam keadaan kemalangan...biar lah kita mati dalam keadaan lain...

Gua rasa perangai yang ada dalam diri pengguna jalan raya pun penting juga....sekarang ni gua tengok guru tak punya kuasa apa-apa untuk mendidik..hukum sikit nanti kena naik saman...cubit sikit nanti di report kepada polis...sekarang ini guru di ibarat kan sebagai robot yang di program kan untun menulis di papan hitam dan memberi input kepada murid...terima atau tidak,mahu atau tidak itu terpulang kepada muridmurid nya...dulu masa gua sekolah guru garang macam singa....gua pernah kena sebat mengguna kan rotan halus ke telinga gua bertalu-talu....atas kesalahan kecil saja gua tak bawa buku latihan ke sekolah...dan bukan nya gua sengaja..tapi peristiwa itu mengingat kan gua untuk tidak meninggal kan buku di rumah..."sapa nak baca buku awak tu kat rumah?mak awak abah awak?"itu lah dialog cikgu itu yang gua ingat sampai sekarang...tapi gua rasa cikgu sekarang dah tak boleh nak buat apa-apa kepada murid nya...zaman dah berubah.....report sana report sini saman sana saman sini....silap-silap boleh tidur lokap....tapi gua percaya `orang atas`(dato`-dato`) tahu nak buat kerja....

Ok la...gua hanya `abdullah`......wallahualam....

Tuesday, February 22, 2005

hati gua tersentuh......

hari ni di depan mata gua terdapat satu pandangan yang entah tetiba menarik perhatian mata...dua orang warga indonesia bersiap sedia untuk menjamah makan tgh hari nya....mungkin pada orang lain itu adalah pandangan biasa yang terdapat di mana-mana di kuala lumpur ni...bekalan yang mereka bawa dari rumah menarik perhatian gua....bukan bekalan itu sebenar nya tapi tingkah laku mereka berdua...dan gua berasa bertapa beruntung gua....gua tak pernah share makan di atas kotak....mereka berkongsi bekalan yang mereka bawa....itu nilai yang gua dapat lihat dan betapa pandangan itu tidak akan gua lihat pada gua dan orang sekeliling gua...sesungguh nya drama ini telah menginsaf kan gua....gua terskema....wallahualam....

Monday, February 21, 2005

sepi itu datang......

Seperti telah lama gua duga....sepi itu akan berkunjung...dan gua bersedia..dan ia datang dengan rela...tanpa jemputan...dan ia tidak perlu pilih masa...tatkala gua bersama teman pun sepi itu ada tapi tidak kelihatan....dan tatkala itu gua ingin lari..lari jauh-jauh agar gua dapat menyelami sepi....sepi itu indah....tapi keizinan itu perlu gua minta dari hati....hati yang tulus ikhlas bersih........tanpa teman iri..tanpa teman cemburu..tanpa teman rajukan.....dan tanpa lengah sepi itu pergi....tinggal kan gua yang merindui....sepi itu akan berkunjung kembali....resepi....

Friday, February 18, 2005

sebahagian......

hari jumaat ..penghulu segala hari...gua...ermmm..macam biasa kekeringan idea nak menaip kat sini...masih menafsir karenah manusia di sekeliling gua ni..cuba untuk memahami apa yang di kata kan manusia itu sebenarnya..setiap manusia di beri keistimewaan masing-masing....dan di sebalik keistimewaan itu terlindung satu kekurangan yang diri manusia itu sendiri tahu tapi tidak menyedari nya...alangkah baik nya jika manusia itu tahu kekurangan nya dan menyedari nya...tahu apa kah tujuan sebenar-benarnya manusia itu di cipta kan...tapi untuk sampai ke tahap itu.......sukar.....kerana dunia ini penuh dengan cabaran dah keseronokan duniawi yang di cipta oleh manusia itu sendiri..dan dalam sedar manusia itu terlalu asyik....di kuala lumpur.....semua nya mengejar...mengejar segala-gala....tapi manusia tidak mengejar bekalan untuk ke alam satu lagi....kita maju untuk apa..?kita kaya untuk apa?bangunan tinggi untuk apa..?yaa..untuk mata-mata luar memandang kepada kita....tapi mata-mata itu untuk apa?hanya untuk melihat kepincangan manusia yang hanyut dalam keasyikan maju,kaya dan bangunan tinggi....tak per la ada orang-orang yang lebih tinggi tahu buat kerja....

gua...tak da apa yang menarik untuk dia cerita....masih bernafas pada udara allah ini...sesungguh nya kerajaan nya yang amat telus tidak ada kepincangan...tidak ada yang cuba merebut kuasa..kakitangan nya telus dan amanah dalam menjalan kan tugas..masih lagi planet-planet berputar mengikut paksi nya....tidak ada rasuah yang boleh mengubah hari menjadi 26 jam...begitu la telus nya kerajaan milik pencipta manusia....

ada orang kata duit boleh beli segala.....ada orang kata duit itu ibu kepada semua..tak da duit kita tak kemana...kerana duit manusia hilang segala-gala...duit lebih penting dari yang `lima`...duit lebih penting dari maruah..duit lebih penting dari amanah....duit....tepuk dada tanya iman....

ermm...gua termanggu lagi...masih memikir kan akan hal itu....wallahualam....

Monday, February 14, 2005

fuhhhhhh.....

Lama dah tak menaip kat sini kan....sorry bukan apa.....sibuk dan tak da idea nak taip apa....hari ni baru nak try taip....cuti CNY dah pun berakhir...orang yang cuti gua tak cuti...gua bekerja sebenar nya..tapi setelah di ekjas-ekjas dapat la gua lari dari duty gua...dapat la gua cuti 3 hari....bermula dari hari rabu...hingga ke hari jumaat...dan tiga hari tu jugak gua tidak berada di kl...gua berada di jb....

kat jb bermacam-macam peristiwa yang gua alami..entah rasa gerun lak kalau nak di fikir kan...malas nak ingat....rasa menyesal pun ada....kalau gua balik kampung pun ok...tak payah nak sakit kan hati sapa-sapa....entah la rasa bersalah lak...kalau boleh gua nak jaga hati semua orang...nak penuhi kehendak semua orang...tapi apa kan daya gua punya dua tangan,dua kaki dan satu hati...walau apa pun ia nya dah berlalu...past is past...ia dah jadi kenangan dan tak perlu nak di fikir kan......

hari khamis hari tu kita umat islam menyambut tahun baru...bermula la buku baru dalam hidup kita...azam baru jugak gua tanam dalam diri gua...dah tutup buku lama dan bukak buku baru...buku lama yang gua rasa penuh jer ngan sampah sarap...harap-harap buku baru ni akan gua sampul nya elok-elok...dan gua isi kan dengan coretan-coretan yang baik-baik....moga-moga semua nya di tulis oleh yang belah kanan....maklum la sekarang ni kita tak tau apa kah bencana yang akan datang lagi...gua rasa gua perlu bersedia untuk itu....

Berita sedih jugak gua terima dalam beberapa hari ni....berita kematian...pergi nya insan menemui khalid nya....meninggal kan dunia yang sementara ini..meninggal kan dunia yang menjadi penentu kepada sapa kita di akhirat kelak...bapa kepada kawan gua meninggal dunia...lepas tu gua dapat berita juga dari kawan gua yang adik dia pun meniggal dunia..innalillahiwainnalillahirajiun....al-fatihah untuk arwah....kematian itu sebenar nya adalah peringatan kepada yang hidup...tak kira siapa orang itu..raja ke menteri ke orang kaya ke orang miskin ke semua nya akan mati...dan mati nya manusia itu tidak akan di beza kan dengan taraf..kecuali amal nya di dunia ini....so bersiap sedia la untuk mati....kerana mati tidak kenal akan usia,pangkat darjat atau kedudukan...

So hari ni....dalam tahun baru...bertambah nya usia dunia ini..semakin tua la dunia...dan semakin hampir lah dunia ini kepada kematian nya...berwaspada...wallahualam...

Wednesday, February 02, 2005

gua kembali normal......

Lama tak..?tak lama la...baru jer gua tak taip blogger ni...bukan apa..tak da idea nak taip apa..atau pun malas nak menaip...atau tak da mood....apa yang pasti nya banyak peristiwa jugak la yang berlaku sepanjang minggu atau pun bulan januari tempoh hari...malam 30 tu attend my friend birthday party...start pukul 10 malam habis kul 2 pagi...lepas tu pergi bilas lak kat kedai mamak...lepak sampai 4 pagi...waa laa weiii...tapi tak tau macam mana gua leh tak menguap langsung ...pelik gak...ye lah kalau dah jumpa cousin gua tu memang takkan rasa nak mengantuk kot....tapi kalau nak memang mengantuk memang tak leh tahan laa...31 hb bulan lak tengok wayang ngan my cousin dan my friends..tgk citer gangster...ok lah..not bad citer nya...cinematogarafi nya not bad..nak cakap lelebih pun gua bukan orang filem..pengetahuan tentang filem pun gua tak da....so gua tak da hak nak bercakap tentang filem(tau tak per)......ok lah dah malas nak taip banyak kerja la pulak...gua back to normal ni sebab gua dah kembali kerja pagi...tak da lah gua jadi batman...so gua akan masuk kul 845 hingga 530 ptg...so sama macam orang-orang lain....ok byee wallahualam....

Thursday, January 27, 2005


Gambar ni di ambil masa hari perkawinan sepupu gua...25/12/2004..gua di apit oleh dua orang adik gua yang cute...
Aman

ni gambar gua masa jadi pengapi masa sepupu gua kawin...masuk ni dah tiga kali gua jadi pengapit..nak ada pengapit lambat lagi kot...ehehhehe ada gaya jejaka melayu terakhir tak..?
Aman

bersama awek tercinta..masa ni kat McD City Square JB..tgh tunggu member sampai....kat city square crowded jugak lah..kira tempat ni ok lah boleh lah kalau nak tengok ramai orang..kira hidup lah...cuma parking nya mahal..tapi tak la semahal kl cc...cuma gua kena lah jugak hari tu rm 9.60 parking selama 4 jam setengah kot..stended la tu...
Aman

Bersama johan bowling di kejohanan Lebai malang di pusat bowling Komtar Johor Bahru Mr Abdul Malek Idris.Duduk di sebelah nya ialah Naib johan sebab tu pakai baju putih jerr..kalau johan tengok tu siap pakai baju bowling lagi..hik hik hik...jangan marah arr malik....Gambar ni masa kat danga bay...first time g sana...jakun la jugak..walau makan kat situ macam he**..apa yang menarik nya gua ni asal jer johor tapi negeri johor pun tak jelajah abis lagi..sama lah ngan mamat kat sebelah tu yang beza nya dia hensem sikit dari gua...asyik jelajah negeri orang jer..maklum lah johan bowling la katakan...ok la nanti gua saji kan kan dengan gambar-gambar yang lebih gempak lagi..gambar gua tak pakai baju ke..ehehehehe...wallahualam.. Posted by Hello

Monday, January 24, 2005

Feel Good

Fuuhhhh.....baru balik dari kampung hari semalam....sampai kl kul 4 petang....terasa tahap kesabaran telah di uji pada hari semalam.....bas yang sepatut nya sampai kl kul 1 petang telah sampai ke kl pukul 3 petang..perghhh...lewat 2 jam....gua tak tau la nak salah kan sapa....bas tu yang buat hal atau driver tu yang buat hal....driver tu yang bawak perlahan atau bas tu yang tak boleh laju...jalan macam siput sedut....dah air-con nya tak berapa nak air-con....berpoluh ketiak den.....sabar jer lah..anyway sampai la jugak walau pun dalam hati tu tuhan saja yang tahu..panehhhhh!!!!!berkilo-kilo jugak lah sumpah seranah dapat kat bas ngan driver sekali..tapi dalam hati jer laa.....

hari jumaat itu hari hari raya korban....termasuk la birthday gua sekali..rasa nya hadiah yang paling bernilai....ibarat macam menyambut hari lahir gua la kira nya..semua orang cuti..bukan senang nak dapat macam tu beb....kira gua perasan sendiri laa..orang pertama yang wishh tentu la awek kesayangan gua...orang kedua makwe kesayangan gua jugak..my mom...dan seterus nya kengkawan yang gua hormati sekalian...terima kasih la berbanyak kerana ucapan-ucapan kalian..tanpa korang semua sapa la gua ni...tanpa gua sapa la korang kan...hik hik hik.....genap la umor gua 25 tahun...umur jer tua...hati muda..muka pun muda kot(perasan)......sekali lagi..SElamat hari lahir Makmor....

Hari sabtu pulak gua ke Johor Bahru...meneman kan member gua Al Malique pergi ke kenduri kawin...malang macam lebai malang lah jugak...majlis di ada kan sebelah malam....gua pulak sampai 12 tgh hari...so cancel jer lah majlis tu dan kitaorang buat majlis sendiri...ehehhehehe....macam biasa la bila dah sampai JB mesti la jumpa awek....so jumpa la a wek gua kat JB...seronok jugak pergi Jb sebab dah lama tak pergi..hampir 3 tahun....banyak perubahan jugak lah..dulu tak banyak flyover sekang dah banyak...danga bay pun ada...hari tu jugak first time gua main bowling..itu pun si malique yang ajak gua..kalau tidak haram nya gua tak main...main kat Komtar...jatuh cinta jugak lah kat permainan ni...tak per lain kali leh main lagi...sepatutnya gua kena balik awal hari tu...tapi kengkawan gua yang ada kat jb tu lak menahan gua jgn balik awal..ye lah masa dia g kl gua yang entertain dia sekang dia nak membalas la pulak...jumpa la syed husin...lepak kat umah dia jap...lepas berlepas balik ke kampung dalam ku 9 malam...

Itu sajer lah peristiwa yang gua lalui sepanjang dua tiga hari kat johor....pada gua menyeronok kan...ada masa leh pergi lagi..insyaallah...wallahualam..

Wednesday, January 19, 2005

Selamat hari raya korban(aidiladha)

Aidiladha hampir menjengah kan muka.....dua hari lagi....besok gua balik ke kampung tercinta..rasa hati tidak sabar nak menatap kedua orang tua yang tercinta..anak mu ini terlalu rindu kan mak ngan abah.....semalam malam bertemu dengan teman yang satu ketika dulu berbicara melalui wayar dan huruf-huruf rumi...semalam malam bertemu la buku dan lali nya....nice to meet her(che`ah..akuseorangalgojo.blogspot.com)..sepupu gua tu suka kat lu sebab dia kata kalau kawan ngan lu ni tak sunyi hidup..sebab nya lu tau sendiri la kan...macam keretapi..jgn marah arr..nanti tolong yer pasal album tu....ehehehhe...

Hari-hari yang gua lalui macam biasa tak da yang luar biasa...dah lah malas nak taip la..tak da idea...Selamat Menyambut hari raya Aidiladha..semoga ianya memberi pengertian yang bermakna pada mereka yang bekorban demi agama dan bangsa dan negara dan diri sendiri....singkap kembali peristiwa nabi Ibrahim as dan nabi Ismail as....wallahualam....

Monday, January 17, 2005

lagi peristiwa

16/01/2005

Setahun sudah berlalu....januari datang lagi....hari ni hari lahir orang yang kesayangan gua...Cik Safina...selamat hari lahir untuk u..semoga semua impian u akan terlaksana dan di makbul allah....Semoga kasih dan sayang u hanya untuk i....rasa macam sekejap jer tahun lepas gua bagi dia hadiah...tup tup dah sampai lagi birthday dia...tapi kali ni tak boleh nak sambut sesama sebab dia jauh dari gua..hanya ucapan jer pengganti diri...gua harap perhubungan gua ngan dia akan sampai ke jinjang pelamin bukan jinjang kat kepong tu...ehehehehe....happy birthday to u once againts....

17/01/2005

hari ni macam biasa..member gua zerut datang lagi ke kl..ngan member sorang lagi boboy nama nya...macam nama band lah pulak...tapi dia ni lain macam sikit la kata zerut..skill permainan malmsteen nya boleh di kata kan marvelous laa...gua lom pernah lihat atau dengar dia main gitar la..cuma dengar cerita dari zerut..tapi kalau dah zerut yang cerita takkan la dia tak tau nak menilai kan...so gua percaya zerut 110%....tapi pagi pergi ke pejabat ROTTW pejabat abang rom..hantar material...nak mintak tolong abang rom promo kan album member..album tu sebenar nya bertajuk JASAD LIAR...dia produce kan oleh Joe BURNMARK...band ni dah lama dah...tapi album tu memang gua leh kata kan lain dari yang lain..muzik nya lebih kepada eksperimen muzik la...klasikal dan modern...gua nak cerita pun tak guna kan....cuma gua ada projek ngan zerut ni..nak produce one album..band gua sendiri..lagu dah siap dah...cuma lom masuk studio jer..mungkin tahun ni gua sibuk sikit kot..nak catch new song lagi...hopefully benda ni success...ok lah wallahualam...

Tuesday, January 11, 2005

Peristiwa

6 jan......
hari-hari biasa yang gua tempuhi..tidak ada yang special sangat pun...pergi kerja balik kerja....nothing much....cuma hari ni member kamceng johor datang melawat....zerut...satu ketika dulu adalah peneman setia gua..rakan seperjuangan dalam mengejar cita-cita sebagai pemuzik...dan akhir nya membawa haluan masing-masing dan gua percaya satu hari nanti pasti ada sinar untuk kami untuk terus memaju kan diri masing-masing....macam biasa la kalau dah jumpa zerut ni kalau tak berborak sampai ke pagi memang tak sah..ada lak si peh tu memang menjadi la..tak ingat dunia...hari ni gua tido pukul 4 pagi....melepak di kedai mamak di seri gombak...

7 jan......
Bangung kul 1230..mandi-mandi pergi solat jumaat kat masjid seri gombak....sejak gua tinggal kan seri gombak lama rasa nya gua tak sembahyang kat masjid ni...tapi masa gua duk kat sini masjid ni lom di bukak lagi...masih mengguna kan masjid lama....kang kul 530 nak masuk kerja....kerja kerja kerja....habis kerja kul 12 melepak lg kat kedai mamak..hari ni gua tido pukul 4 pagi lagi....kul 12 lebih pergi jamming..macam biasa la..kalau member turun sekali-sekala mesti kena sejam jamming...lepas kan gian...

8 jan....

macam biasa bangun lambat..kalau dah tido lambat mesti la bangun lambat..tak lambat sangat la..dalam kul 1130..jumpa member lama lagi..antong..dia menyinggah jap kat seri gombak..lepas hantar dia nya isteri ke tempat kerja...lepas tu ke rumah bujang di seri gombak...lepak-lepak...bergurau senda..lepas blah..malam ni tak kerja..suruh member ganti sat..sebab nya kul 12 nak masuk kerja balik..malam ni nak pergi ke kafe kat keramat...member buat show kat sana..member dah pelawa..tak pergi kang kata sombong lak...ok lah tempat nya...seronok la jugak....ada life band..masakan biasa..masakan kelantan ada masakan western ada....so mari la beramai-ramai kita penuh kan restoran tu...nama nya restoran D`attap betul-betul di depan bulatan keramat tu...harga nya berpatutan makan 4 orang dalam rm29 something laa...kira ok la...kul 12 gua blah sebab nak masuk kerja...malam ni tido di tempat kerja....

9 jan..
kul 9 bangun....hari ni member satu kelas datang ke kl..siti hajar nama nya...lama tak jumpa..last jumpa masa raya hari tu....hari nak teman kan dia beli buku dengan member sorang lagi...ummi nama nya...member satu kelas jugak..dia duk kl...so ronda-ronda kat klcc..cari buku kat kunikuniya klcc ....dalam meneman tu gua cari gak buku-buku berkenaan ngan muzik..mahal nya...entah lah macam mana nak beli...semua harga rm 50 keatas...perhhh..itu satu buku..kalau dua atau tiga..cam mana ek...tak per la..lom ada rezeki untuk gua beli buku macam tu...sebab semua buku tu di import...habis meneman kan diaorang gua terus menuju ke seri gombak lagi..nak jumpa zerut ngan kengkawan semua la...diaorang ajak p shah alam...jumpa awek syed hizam...lepas makan dan lepak-lepak ngan diaorang gua blah balik ke seri gombak..lepas tu melepak la lagi sebab besok nya si zerut tu nak balik semula ke segamat...lepak lagi la kat kedai mamak..naik lebam la mata gua ni tak tido..sampai kul 5 pagi berborak tak ingat dunia....berborak lah bertiga zerut,peh dan gua....restotan taqwa menjadi saksi...bukan berborak kosong..berbincang strategi...bebicara tentang kerjaya..dalam pada tu berbincang gak pasal awek..si peh ni nak tackle sorang awek tu..adalah..malas nak cerita kat sini..peribadi...

10 jan...

hari ni hari lahir member gua..aisyah..heppi birthday to her..sorry tak da hadiah untuk lu...nanti la lain kali insyaallah...hari ni kena selesema la pulak..penangan tido lewat beberapa hari ni...gagah kan jugak untuk kerja..lantak la..bukan nya sakit kronik pun..ubat dah makan dah..kena panadol dua biji..harap-harap boleh sembuh..ye lah yang menyembuh kan nya bukan penadol kan...tapi sebagai asbab jer.....hari ni tak da benda nak di cerita kan..member semua dah balik..tinggal la gua ngan sepupu gua tu...dia pun nak ke jb dalam masa terdekat ni..nak membina kerjaya kat sana...good luck gua ucap kan pada dia...semoga anda tidak di perlekeh kan lagi oleh orang lain..good luck...ok lah waalahualam.....

Wednesday, January 05, 2005

macam biasa la beb.....

Hari ni..tak da apa yang istimewa..apa yang nak di istimewa kan..orang yang istimewa tak da di sisi..cuma nak cerita pada malam tahun baru hari tu.....ada yang best dan ada yang tak best..malam tahun baru tu gua buat bbq bersama-sama kengkawan...party tu di ada kan di bangsar rumah member gua ..tina nama nya...kalau nak di ikut kan memang ramai nak hadir..tapi kalau dah di nama kan melayu....ni bukan gua cakap eh..ni memang dah kena pada batang hidung sendiri....memang tak boleh nak berjanji ngan diaorang ni...cakap tak serupa bikin...apa leh gua buat...gua cuma tersedih sikit sebab nya makanan yang terbuang tu..kang membazir nama nya....itu yang gua sedih tu..gua ni memang jenis berpegang kepada kata-kata orang...tapi apa leh buat jamuan tu pun dah berakhir dan gua tak mahu mengungkit kisah ini..dan gua tak mahu berurusan ngan orang macam ni..dan gua tak mahu membuat janji ngan orang macam ni..cukup la sekali...no more...biar la gua cari group gua sendiri..setakat ni belum jumpa lagi orang yang betul-betul mementing kan akan kata-kata sendiri..atau lebih tepat lagi bertanggung jawab dengan apa yang telah di katakan....what ever la..lepas ni no more...enough is enough....

Malam tu pulak ada yang special nya....tersangat la special..kiranya jamuan ni sebagai farewell parti untuk orang yang paling gua sayang...pada malam itu jugak kali terakhir gua bersama ngan awek gua...sedih wooo..tapi apa leh buat...dia wajib pulang kepangkuan keluarga...takkan gua nak halang kot..kalau nak di ikut kan hati nak aja gua ikut dia balik ke johor bahru tu..tapi mana leh..kerjaya gua kat sini...nanti la kalau ada kerjaya yang best kat sana gua pasti akan ke sana..no worries..for now biar la gua menjalani kehidupan kat sini sorang-sorang di temani insan-insan lain yang setia..adik-adik gua...dan gua juga akan setia kepada insan yang bernama Safina Bte Sapuan...semoga jodoh berpanjangan..insyaallah....

Dan hari ni...mood tak berapa nak elok..tak tau kenapa...sedih sayu tanpa sebab..tetiba jadi tak tentu hala..entah la..i have to control myself..gua ni kalau dah tak betul lain macam....nanti orang pun takut nak tegur gua...dah lama dah gua tak buat perangai macam ni...entah...adakah jiwa gua kosong...gua kena penuh kan balik ngan perkara-perkara yang baik..dengan aktiviti yang boleh membuat kan jiwa gua tenang...dua tiga menjak ni gua sibuk ngan diri gua sendiri..gua tidak pedulik kan diri gua yang satu lagi...mungkin gua alpa....tak per la..perbaiki diri..kerana kehidupan ini adalah baik kepada yang lebih baik...ok lah....tak da apa lagi gua nak taip..sebenar nya banyak tapi tak tau nak mula kan dari mana...nanti la dah jumpa punca gua sambung balik laa...wallahualam....

Monday, January 03, 2005

Gua kembali menaip lagi....

Selamat tahun baru kepada semua kengkawan..sebenar nya tahun baru ni bukan apa pun...awal muharram adalah tahun baru kita kan...walaubagaimana pun kita dah terdidik supaya mengguna kan tahun macam ni....salah siapa..?Itu kena tanya kepada pemerintah kita yang terdahulu....Anyway bukan itu yang gua nak bebel kan....berakhir nya tahun 2004 dengan penutup yang amat menyayat hati dan sanubari....Peristiwa tsunami...26/12/2004.....Peristiwa yang pasti nya menjadi satu lipatan sejarah bagi peradaban dunia....Kesedihan yang teramat sangat di rasai di seluruh dunia....Dan kebesaran ilahi itu telah menonjol....Hari ni dalam surat khabar omputih Star menunjuk kan sebuah masjid yang terletak di tengah-tengah padang jarak padang terkukur...satu-satu nya bangunan yang tidak di bawa oleh ombak...subhanallah....besar nya kuasa allah....dan itu adalah satu keajaiban kuasa allah....semoga ia nya menjadi satu hidayah dan pertunjuk pada manusia seada nya...

Malam ni negara kita malaysia melawan jirannya indonesia..pada waktu ini negara kita mendahulu negara jiran kita ngan 1-0....tahun 2004 telah mengucap selamat tinggal...bermacam-macam peristiwa telah menjadi sejarah....ada yang manis dan ada yang pahit....biasa la tu kehidupan.....gua pun tak lari dari itu semua..ada yang pahit ada yang manis...tapi pahit itu telah menjadi biasa dalam hidup gua...entah sememang nya gua telah di didik dengan kesukaran lalu menjadi kan gua seorang yang boleh menerima apa jua keadaan yang datang....

Tahun 2005 ni gua bersendirian..kerana orang yang gua sayang dah balik ke johor bahru...berpisah kita buat sementara..insyaallah kita akan bersatu buat selama-lama nya...bersabar la dengan apa jua dugaan yang datang..kerana selepas hujan mesti ada cerah nya....

Esok sambung....