Thursday, March 03, 2005

seperti dulu-dulu

Tak ada apa yang membimbang lagi pada hari ni..gua bernafas keadaan yang nyaman..selepas asap-asap tebal di nyah kan oleh hujan rahmat dari allah....doa-doa rakyat malaysia masih lagi sudi di dengar oleh nya.....dan hari ni sinar mentari menyimbah bumi....gua baca paper tadi muka hadapan nya gambar dua buah kereta `malaysia` remuk terbabit dalam accident....dua guru mati..seorang mati di tempat kejadian dan seorang mati di hospital....murid-murid ada yang cedera parah dan ada yang cedera ringan....gua terpikir selama ni kemalangan yang berlaku boleh di elak kan atau pun tidak...atau pun lebih kepada ajal dan maut itu sendiri dan kalau dah sudah ajal nya naik basikal pun maut juga...tapi gua juga terfikir kita di suruh berusaha untuk mengelak nya..itu dialog gua ngan diri gua sendiri laa...dan satu lagi faktor mungkin kah kereta malaysia itu sendiri yang menjadi punca kepada kemalangan ini...boleh jadi juga....tapi itu andaian gua yang ada pro and kontra nya....jadi pada masa sekarang ini jalan raya juga menjadi peyumbang kepada maut....jadi jalan raya adalah seangkatan dengan kanser dan penyakit-penyakit yang lain.....jadi kepada pengguna-pengguna jalan raya sebelum menaiki kenderaan tu bawa-bawa la baca doa menaiki kenderaan,mengucap tak pun paling kurang pun baca la bismillahirrahmanirrahim semoga kita tak mati dalam keadaan kemalangan...biar lah kita mati dalam keadaan lain...

Gua rasa perangai yang ada dalam diri pengguna jalan raya pun penting juga....sekarang ni gua tengok guru tak punya kuasa apa-apa untuk mendidik..hukum sikit nanti kena naik saman...cubit sikit nanti di report kepada polis...sekarang ini guru di ibarat kan sebagai robot yang di program kan untun menulis di papan hitam dan memberi input kepada murid...terima atau tidak,mahu atau tidak itu terpulang kepada muridmurid nya...dulu masa gua sekolah guru garang macam singa....gua pernah kena sebat mengguna kan rotan halus ke telinga gua bertalu-talu....atas kesalahan kecil saja gua tak bawa buku latihan ke sekolah...dan bukan nya gua sengaja..tapi peristiwa itu mengingat kan gua untuk tidak meninggal kan buku di rumah..."sapa nak baca buku awak tu kat rumah?mak awak abah awak?"itu lah dialog cikgu itu yang gua ingat sampai sekarang...tapi gua rasa cikgu sekarang dah tak boleh nak buat apa-apa kepada murid nya...zaman dah berubah.....report sana report sini saman sana saman sini....silap-silap boleh tidur lokap....tapi gua percaya `orang atas`(dato`-dato`) tahu nak buat kerja....

Ok la...gua hanya `abdullah`......wallahualam....

No comments: