Monday, December 26, 2011

Berlapang dada..

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Segala puji hanya bagi Allah yang maha pemurah lagi maha kasih akan hambanya.Allah pemilik segala alam dan dia lah yang kekal dan tidak ada sekutu baginya dengan apa jua yang ada didalam alam ini.Selawat dan salam keatas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarganya, para sahabat, para tabi'in dan mereka yang menuruti mereka itu hingga ke hari pembalasan nanti.

Terima kasih dan rasa syukur tak terhingga keatas nikmat yang telah Allah kurniakan kepada saya.Nikmat udara, nikmat mata dan pandangan, nikmat telinga dan mendengar nikmat lidah dan rasa, nikmat otak dan akal serta seribu juta nikmat yang tidak terhitung banyaknya.Maha suci Allah yang menjadikan semua itu tanpa perlu kita bayar walau satu sen.Ya Allah, terima kasih ya Allah atas nikmat mu ini.

Ya Allah, terima kasih juga atas nikmat Islam ini ya Allah.Dengan rahmatmu hambamu ini rasa sangat tenang, rasa sangat dingin, rasa sangat hiba, rasa sangat aman ya Allah.Terima kasih ya Allah dengan nikmat Islam ini, hambamu rasa sangat kasih pada orang lain.Dengan rahmatmu, hambamu ini nampak akan indahnya agama yang Allah redha ini.Ya Allah, janganlah diubah sedikit pun rasa hati ini ya Allah dengan rasa lalai pada mu ya Allah.Jadikan lah hati ini hati orang yang selalu mengigatimu ya Allah.

Perjalanan-perjalanan yang telah saya tempuh hingga la saya berada pada saat ini.Bermacam-macam peristiwa, bermacam-macam perasaan, bermacam-macam permasalahan dan bermacam-macam kerenah telah saya tempuh.Suka dan duka bersilih ganti.Senyum dan tangis diselang seli dengan tawa.Akhirnya sampai di destinasi sekarang ini.Semuanya tanpa saya rancang tanpa saya ketahui pada mulanya.Segala-galanya datang dari Allah taala.Dengan izinnya dan dengan kudrat yang Allah kurniakan kepada saya.

Alhamdulillah, setelah sedar sekian lama lalu saya bangkit.Bukan tidak pernah untuk bangkit tapi mungkin pada masa itu Allah belum lagi mahu saya melakukan seperti apa yang saya lakukan sekarang.Mungkin Allah nak bagi saya rasa semua itu sebelum Allah izinkan pula saya kembali mengikut jalan Allah.Jalan menuju Allah.Bukan saya tidak mahu akan dunia.Saya sangat mahu akan dunia kerana dunia ini sebagai tempat ntuk saya mencari bekalan yang sebanyak-banyak dalam berjalan menuju ke negeri akhirat.Subhanallah.Selama ini saya hanya meminta rezeki yang banyak supaya saya boleh senang hidup didunia.Setelah Allah bagi rezeki yang banyak itu saya jadi lupa dan terus selesa dalam keadaan itu.Alhamdulillah, Allah sedarkan saya bahawa kesenangan dunia bukanlah kesenangan yang hakiki.Saya tidak jumpa didalam kesenangan dunia itu bahagia.Kerana kesenangan dunia ini tidak pernah menyenangkan saya.Otak saya selalu memikirkan benda yang tak pernah cukup.Jadi dimana bahagia didalam kesenangan dunia.

Lalu saya tinggalkan kesenangan dunia ini untuk mencari bahagia.Bahagia dalam kesenangan dunia adalah dengan berkata "cukup", maka akan datang la bahagia itu.Bila mana kita tidak bisa mengatakan cukup maka tidak akan jumpa la bahagia itu lalu kita terus mencari-cari sehingga kita tidak sedar umur kita sudah sampai kepada tarikh luputnya.Allahu rabbi.Lalu sempat atau tidak kita mencari bekal untuk ke akhirat nanti?Insyaallah dengan sifat Allah yang Rahman dan yang Rahim mudah mudahan kita sempat mencari bekalan itu.Tapi apa yang kita risaukan ialan takut-takut kalau kita ditipu syaitan lagi.Na'uzubillah..

Wahai muslim,Islam bukan hanya untuk dipertahankan tapi untuk disebar-sebarkan.Lalu bagaimana mahu kita sebarkan Islam itu?Adakah perlu kita masuk kedalam persatuan-persatuan tertentu untuk menyebarkan Islam?Tidak perlu wahai sahabat-sahabat yang dikasihi Allah.Caranya mudah.Tunjukilah perlakuan yang baik.Tak kira pada siapa-siapa.Sesama muslim atau agama lain.Tunjuk pada mereka bahawa kita ini muslim.Agama Islam adalah yang terbaik lalu kita keluar dari acuan yang baik.Maka sudah tentu ia menjadi pilihan kepada orang-orang lain.Sudah tentu orang keliling kita tak kira budha, hindu, kristian dan sebagainya akan terpesona dengan tingkah laku muslim dan pastinya akan menaikkan martabat Islam pada mata mereka.Subhanallah.

Setiap kali bertembung dengan orang bukan Islam hendaklah kita selalu mendoakan semoga Allah akan beri hidayah pada mereka supaya berubah hati mereka.Supaya mereka masuk kedalam Islam.Jangan kita terus melabel mereka dengan neraka.Kerana belum tentu lagi mereka akan ke neraka.Selagi mereka punya nyawa selagi itu mereka masih ada peluang untuk mendapat hidayah dari Allah.Allah jua lah yang berhak keatas perkara tersebut.Jangan anggap kita ini suci kerana Allah tahu siapa yang ikhlas hatinya.Jangan anggap kita Islam kita akan masuk syurga kerana selagi nyawa kita di jasad kita berpeluang untuk kufur dengan nikmat serta rahmat Allah.Na'uzubillah.

Berbuat baik lah kita sesama manusia.Tidak kira siapa-siapa.Berbuat baik la kita pada haiwan tak kira la siapa-siapa.Kerana kita diatas muka bumi ini hanyalah fakir yang hina dan hamba.Tidak punya apa-apa walau sebesar zarah pun.Kerana sedari lahir kita memang tidak punya apa-apa sehingga lah kita mati dalam kubur kita juga tidak punya apa-apa.Bayangkan.Subhanallah...Apa yang kita ada sekarang ini hanya pinjaman semata-mata.Mari lah kita jaga hubungan kita dengan Allah supaya Allah tidak tarik balik semua nikmat yang kita ada sekarang ini.Jadi apa yang saya nak sampaikan disini, Sejahat-jahat manusia, sebiadap-biadap manusia, semaksiat-maksiat manusia, sekejam-kejam manusia jika masih ada nyawa dikandung badan mereka masih ada peluang untuk mendapat hidayah dari Allah s.w.t.Jadi mari kita berlapang dada jika kita lihat saudara kita masih lagi lagha dengan kemaksiatan mari kita doakan mereka semoga Allah bagi taufik dan hidayah pada mereka supaya mereka dapat kembali semula pada jalan Allah.

Wallahua'lam.

No comments: