Saturday, December 03, 2011

.: Cerita :.

Bismillahirrahamaanirrahiim..

Assalamualaikum wbt...

Wahhhh wahhh wahhh dan wahhh...Lama giler gua tak taip blog...Maaf lah yer kengkawan..Bukannya apa gua sibuk ( alasan bodoh )...Ok lah senang citer Allah tidak memberi keizinan untuk gua menaip..Pernah juga gua menaip last last gua delete..tak tau kenapa..Allah tak izinkan..

Orait..Hari ni hari sabtu..mengikut perancangan gua sekarang ni gua sudah berada di Kelantan..mendaftar diri di Al Madrasah Al Diniyyah Al Bakriyyah Pasir Tumboh.Seperti biasa gua sebagai manusia hanya mampu merancang, Allah jua yang memberi izin.Insan yang sepatutnya menghantar gua ke sana ada aral jadi dia tidak dapat menghantar gua.Dan gua rancang kembali kepergian gua pada minggu hadapan.Semoga Allah memberi izinnya.Jadi persoalan dah terjawab kemana gua akan pergi.Kak Ita please take note.

Memang pada asalnya gua nak ke London.Tetapi Allah tidak juga memberi izin pada gua untuk kesana untuk sementara waktu ini.Mungkin dilain waktu Allah memberi izin.

Jadi hari ini gua nak menaip sesuatu yang mungkin memberi kengkawan semua sesuatu yang bermenafaat.Ianya mungkin kerana Allah juga yang memberi izin kepada setiap sesuatu.Itu pun jika manusia itu sendiri sedar siapa dirinya.Orang miskin yang tidak punya apa-apa pun hak yang mutlak.

Manusia itu fakir.

Yer.Memang manusia itu fakir miskin.Tak kira la lu sapa.Raja,perdana menteri, menteri kabinet, wakil rakyat, jurutera, loyer, dokter, auditor, kontrektor dan semua umat manusia.Ada pulak manusia yang marah nanti..wakaka..Tak percaya?Nanti ada pulak yang kata gua kaya pe.Ada rumah besar, kereta besar, isteri besar dan segala-galanya besar..No no no..jangan lupa itu semua pinjaman jer brader..Bila lu kena pulangkan balik??Tunggu lu mati la jap lagi..Satu sen duit pun lu tak bawa masuk dalam kubur.Kalau gua sebut pasal mati nanti ada gak orang marah..Abis tu kalau sibuk sangat fikir pasal mati takda lah Allah jadikan dunia ni untuk manusia.Jangan jadi bodoh brader.Jangan tertipu dengan dunia sementara ni.Memang dunia ni moden.Segala-galanya canggih.Mewah sana sini.Maka ramai la manusia yang mengejar kemewahan sementara itu.Kerana kemewahan sementara ini dizahirkan pada mata kasar sedangkan kemewahan akhirat itu tidak dizahirkan.Sungguh tidak akan sama orang yang dapat melihat dengan orang yang buta mata hatinya.Jadi ramai la manusia yang berlumba-lumba untuk mengejar kemewahan dunia hingga manusia itu lupa diri.Seorang hamba yang lupa akan tuannya.Lalu menderhaka dan mau melawan kembali tuannya.Ini la manusia yang tidak mengenang budi.

Sebenarnya ramai manusia yang takut dengan bayang-bayang diri sendiri.Sedangkan dia lupa masa dia duduk dalam perut ibu.Adakah dia risau akan makanan?Adakah dia risau akan tempat tinggal?Adakah dia risau akan takda duit nak beli makanan?No no no...tidak terlintas kan..Sebab apa?sebab Allah dah janjikan setiap rezeki untuk dia..Adakah dia berusaha?tidak..Dia hanya duduk dalam rahim sahaja..makan tido makan tido dan tendang-tendang..Tapi Allah dah sediakan untuknya rezeki.

Setelah manusia itu lahir jadi bayi dia juga tidak mempunyai daya untuk keluar mencari rezeki..bahkan nak suap makanan ke mulut pun tak mampu.Lalu siapa yang bagi dia makan?Allah yang bagi dia makan melalui si ibu.Lalu manusia menginjak dewasa dan ke sekolah..tidak punya wang juga..perbelanjaan juga ditanggung oleh Allah melalui perantaraan ibu bapa.Setelah keluar dengan Ijazah kepujian lalu manusia ini mendapat kerja..Di peringkat ini manusia mula sudah lupa akan siapa tuannya..

Dengan jawatan, gaji dan sedikit ilmu dunia mereka sudah lupa.Sekarang tiba masanya mereka hendak berkahwin.Syaratnya bakal isteri atau suami mesti juga mempunyai Ijazah supaya sama taraf.Supaya anak yang keluar dari perkahwinan itu bijak dan pandai seperti ibu ayahnya.Mereka lupa bahawa pandai dan bijak itu milik Allah.Ia tidak boleh di beli di universiti atau di kolej2..Tapi mereka bertaklid masuk universiti atau belajar di kolej supaya boleh pandai..Jangan brader bertaklid begitu..Syirik tu..Mereka bertaklid bahawa keluar universiti atau kolej pasti dapat kerja dan terjamin hidup..jangan brader bertaklid begitu..syirik tu...Kita ini kepunyaan Allah..Hamba Allah.Semua ketentuan adalah milik Allah.Hanya pada dia kita bertawakkal..

Sebenarnya minda kita di Malaysia ini telah diracun.Sangat-sangat nazak umat manusia di Malaysia ini.Pada zaman persekolahan rendah dulu kita dah dididik dengan sains.Alam dan Manusia.Dakyah Yahudi telah lama ada dalam diri manusia diMalaysia ni.Kerana apa?Apabila datang unsur islam dalam kehidupan mereka bangkit menentang.Jika kita mau kembali kepada fitrah kita dikata zuhud atau kufur nikmat.Nikmat apakah yang ada sekarang ni yang boleh membawa kita kepada akhirat kelak.Nikmat Internet?Nak tanya berapa ramai yang menggunakannya untuk tujuan yang berfaedah?mana lebih banyak buruk atau baik?dalam 10 orang berapa ramai yang tgk utube ustaz2 berbanding artis artis barat?tapi kengkawan gua yang baca ni tak lah..ni citer tempat lain..wakaka..Bila ulama-ulama atau ustaz kuarkan fatwa eh ada pulak yang nak lawan..brader lu ni kenapa..lu dah lebih hebat dari ulama ke?berapa lama satu hari lu mengaji al Quran dan mengkajinya..Berapa banyak kitab dah lu baca tentang hukum hukum feqah?berapa banyak hadith dah lu hafal dah cernakan dalam akal lu tu..Gua memang tak faham..Ini la manusia yang sombong dan lupa diri.Apabila Allah bagi mereka akal dan ilmu sedikit mula dia nak bercakap menggunakan akal dan menolak ayat-ayat Allah..Brader hukum tak boleh cakap guna akal brader..

Hari gua emosi sikit dengan manusia-manusia sombong..Manusia-manusia yang kononnya rasa diri hebat sangat.Gua memang panas bila orang-orang merendah-rendahkan alim ulama ni.Memang mereka manusia bukan nabi bukan rasul.Tapi mereka penyambung pejuangan nabi dan rasul.Lalu lu siapa untuk menghina dan memandang rendah pada alim ulama?Adakah lu lagi alim dari ulama.Toksah duk hina ulama la..eee gua geram..Esok esok bila mati mandi sendiri, kafan sendiri, tanam sendiri tak pun suruh la puak yahudi or nasrani tanam lu..owh tak nak pulak..nak tanam cara islam katanya..tapi bila tegur sikit tak nak terima..bila tanya lu orang islam ke?dia jawab a'a gua islam..Tapi bila tiba waktu solat lu tak pernah pun solat..Tapi bila bab keje lewat seminit pun lu takut bos marah.Bos lu lagi besar dari Allah ke?Ini la manusia sombong lagi tak sedar diri..Rileks la brader kalau gua tak solat pun gua ada susah kan lu ke?Memang susah..Kalau lu tak solat bila Allah turunkan bala semua orang kena.Orang yang solat pun kena bala tu.Padahal bala tu datang untuk orang yang tak solat.Tak semena-mena orang yang solat pun kena juga bala..Kalau lu islam lu solat kalau lu tak solat lu tukar la agama lain.Dalam ic tu buang islam.Dah tak nak pulak..wahh keras sungguh gua..Memang kena keras..Kerana sekarang ni puak yahudi dan nasrani telah berjaya membuatkan umat islam lalai untuk mengerjakan solat.Puak yahudi nasrani telah membuat macam-macam hiburan yang melalaikan sehingga umat islam meletakkan solat di tempat kedua.Sesungguhnya mereka telah berjaya.Manusia lebih mementingkan bola dari solat maghrib.Padahal solat maghrib wajib, bola harus tapi boleh jatuh pada haram.Lalai nya manusia.Adakah anda semua sedar bahawa yahudi dan nasrani telah berjaya membuatkan kalian semua lalai??na'uzubillah...

Waa panjang gua taip kot..Gua menyeru kepada sahabat-sahabat seagama ku..marilah kita jaga solat..tak kira kat mana pun kita..Utamakan solat dulu tak kira lah apa pun..main bola, main golf, perwakilan, facebook ke muzik muzik ke, solat dulu..kerana solat itu yang paling utama..kekuatan islam terletak pada solatnya..sebab tu musuh-musuh islam buat supaya kita semua lalai supaya kita jadi lemah..bila kita lemah senang la mereka nak serang kita.Dan nak pesan kepada kawan-kawan kembali kepada Islam..Sentiasa kemas kini kan iman..Kemas kini kan Syahadah kadan-kadang kita terlalai..sentiasa ada dalam hati Allah maha besar..Allah punya semua..kita hamba..takda daya...jangan la kita meletakkan dunia ini sebagai sandaran....jangan kita yakin dengan duit, dengan harta, dengan kedudukan, dengan ijazah dengan usaha dan makhluk lain..Hendaklah kita yakin hanya pada Allah..Allah yang menentukan segala-galanya..Allahu akbar.

No comments: