Tuesday, March 22, 2011

.: Ama :.

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Assalamualaikum,

Baiklah, oleh kerana gua takda apa nak cerita jom gua cerita pasal anak buat gua.Gua nak kongsi juga kisah anak buah gua ngan lu orang.Ok dia adalah cucu lelaki pertama dalam keluarga gua.Sebab sebelum ni semuanya perempuan.Nama dia adalah Zaim Muhaimin B. Zulkifli.Dia ada sangat pelik sebab dia tak panggil gua dengan gelaran Pailang..Eh Paklang.Tapi anak-anak saudara gua belah eropah panggil gua Uncle.Zaim panggil gua 'Ama' sejak dari dia dapat lidah dia.Sampai la ke hari ini Ama tu memang tak pernah berubah cuma melodi-melodi Ama tu kekadang berubah ikut mood dia.

Ok, dia berusia 2 tahun.Dan gua belum pernah ada masalah dengan dia.Hahaha anda pernah ada masalah ke dengan anak saudara anda?Gila kejam kalau ada.Maksud gua Zaim tidak pernah buat perangai lah.Contoh kalau hendakkan sesuatu benda tu sampai meraung-raung dan bergolek-golek hingga terpaksa panggil security guard.Jangan tak percaya pernah terjadi.Tetapi Zaim tak pernah begitu.Dia sangat polite dan sangat penggeli.Kasut tak boleh kotor sikit pun.Hello Zaim kamu tu bukan asal dari Tokyo ok.Tapi gua respect tu.

Kegemaran dia?Dia suka memasak.Setiap kali ibu dia didapur dia pasti juga akan kedapur."Bu, nak acak".Dan ibu dia akan bagi dia sebiji bawang dan pisau tumpul untuk dia memasak.Jika tak diikutkan maka dia akan berzikir dan membuat onar didapur.Dan dia akan asyik dengan resipi bawangnya.

Dia selalu akan senyum kambing.Senyum malu-malu apabila mahukan sesuatu.Maksud gua jika dia hendakkan kita belikan mainan tatkala melewati gerai yang menjualnya, dia akan berkata begini "Ama..aa.."dengan nada yang sangat lembut dan melembutkan hati.Kemudian dia akan senyum kepada gua.Itu saja.Sudah pasti lah gua cair dan cair juga lah poket gua.Hahaha..Zaim, jika ama mampu penuhi rumah zaim dengan mainan pasti rumah zaim tidak ada ruang lagi tempat untuk menempatkan permainan tersebut.Sebab ama tau perasaan itu kerana ama tidak pernah rasa seperti mana apa yang Zaim ada sekarang ini.Ama cuma tau Dendang ngan Tora jer,lastik dan gelung getah juga daun terup kecik-kecik.Itu pun Atok abah marah sebab itu bukan mainan orang susah.Orang susah mainannya lain sangat.Tapi hari ini Ama akan cuba penuhi apa saja yang ama mampu untuk kamu.

Jako?Lu orang tau tak apa itu Jako?Tak taukan.Setiap kali lalu bangunan tu pasti dia akan berkata, "Jako!"walau pun tidak ada signboard pun.Lebih best dia tak tau membaca pun.Tapi dia tetap tau itu Jako.Ok Jako itu adalah Jaya Jusco.Benda yang paling manis adalah waktu hendak meninggalkan Jako dialognya begini "Bai Jako".Seolah melambai kawan baiknya.

Lu orang tau memek?Hahaha..Memek tu adalah panggillan dia kepada kucing yang dia tak kenal.Nampak kucing jer" Ama, memek ama.."Cuma Maru dia kenal lah.."Ayuuuu"panggilan dia untuk Maru.

"cit cit cit, cit cit cit"Lu orang tau tak bunyi apa?Itu la bunyi ebit.Rabbit..Dia akan selalu senandungkan irama tu.Arnab tu ayah dia belikan untuk dia.Tapi kesian arnab tu keseorangan.Tapi hate rabbit.Sebab rabbit ucuk.Lu orang tau la arnab kan suka kencing dan bub.So agak smelly lah.Zaim mana nak yang busuk-busuk, kotor-kotor ni.

Hurm...Itu lah anak saudara gua yang gua rindu.Gua selalu telefon dia.Dan gua suka hang out ngan dia sebab setiap kali berjalan dia akan selalu mahu di pimpin.Dan dia adalah seorang yang penakut.hahahaha.Tak macam gua yang berani.Jadi gua sertakan dibawah ni gambar dia.Selamat berkenalan.

2 comments:

Hajar said...

Ama, kirim salam sama this handsome boy. hehe..

AmanMakmor said...

Ok this weekend nk p jumpa dia..Lama tak sakat dia..