Tuesday, October 12, 2004

Berbuat baik dan besabar di atas perilaku manusia

Seorang lelaki bertanya:"wahai Rasulullah sesungguh nya aku mempunya beberapa kerabat,yang hubungan aku erat dengan mereka tetapi mereka memutus kan nya.aku berbuat baik pada mereka tetapi mereka berperangai buruk padaku,aku bersabar menghadapi sikap mereka itu tetapi mereka menganggap sikap ku itu adalah bodoh."Kemudian baginda menjawab,"sekira nya benar sepertimana yang engkau kata kan itu maka seoalah-olah engkau menyuap mereka dengan abu yang panas,sedang kan engkau sentiasa mendapat pertolongan dari Allah Taala selama mana engkau berada dalam kebenaran atas perkara yang demikian itu".

So berbuat baik la kamu sesama manusia..dan jangan mengharap kan balasan daripada perbuatan baik kamu itu....

gua cuba praktik kan perkara seperti itu...hopefully gua berjaya...dan harap-harap orang di sekeliling gua membantu gua...sesama la kita ingat mengingati antara satu sama lain....wallahualam....

No comments: