Monday, October 11, 2004

Paham....faham..

Bila di sebut perkataan paham... gua paham apa maksud paham...teringat masa sekolah darjah satu cikgu tanya paham murid-murid...paham cikguuuu...tapi entah apa yang gua paham..cuma aku terdidik bila cikgu tanya paham kita kena jawap paham cikguuu..cuma itu yang gua paham....paham sebenar nya faham..tapi bila dah meningkat alam remaja dan dewasa ni gua lebih tak faham tentang faham itu....gua sering kata pada diri gua..adakah gua faham akan diri gua..adakah gua layak untuk faham orang lain...adakah orang lain faham diri gua...kalau gua nak fikir kan permasalahan ini sampai bila pun takkan sudah nya...tapi apa yang nostalgik nya laa...gua tak pernah jumpa apa maksud sebenar yang di sampai kan oleh perkataan itu sendiri......kerana selagi gua cuba paham akan seseorang itu semakin gua jadi tak paham...tapi gua ada pemahaman gua sendiri...faham itu adalah satu keadaan kita saling terima dan menerima antara satu sama lain...tak kira la sifat apa jua yang orang itu ada...selagi kita boleh menerima sifat seseorang selagi itu la orang akan kata kita faham mereka...gua boleh terima apa saja yang orang buat kat gua...gua boleh terima apa saja orang kata kat gua..dan gua boleh terima keadaan orang di sekeliling gua..makna nya gua faham la mereka..kerana bila kita tidak menerima tindakan seseorang itu pada kita...mereka akan pergi meninggal kan kita..dan mengatakan gua ni tak paham mereka...kerana gua melalui nya....dan gua rasa semua orang tau tentang itu....ok lah..gua harap lu orang paham apa yang gua taip...kalau nak di hurai kan pasal Faham ni sampai rambut gua semua jadi putih pun tak habis...wallahualam .....

No comments: